КЕЛЕМЕ ШАРЫП КЕЛЕМЕ ШАРЫП (арабча келаму-шариф, калем — сөз, сү йлөм; шариф-ыйык) — эпостун негизги варианттарын а эскерилген ислам дининин уютку китеби Куранды |
КЕЛЕҢКЕР ЧАЧПАК КЕЛЕҢКЕР ЧАЧПАК — жаш келиндер, орто жаштагы аял ар аркасына өрүлгөн чачтарынын учуна тагынуучу семдик буюм. Ал бири-бирине шакекчелер менен бир |
КЕМЕЛ КЕМЕЛ — эпизоддук кейипкер. Сейиттин уулу. Мысыр журтунун каны, баатыр. Бокмурун Көкөтөйдүн ашына эл чакыртканда эскерет. |
КЕМЕН КЕМЕН — эпизоддук кейипкер. Даңгүлү (Дөңгө) калаа сын башкарган калмак каны. Манаска каршы согушма болгон Текес кан менен Орго кандын тарабында бо |
КЕН БАЙЛЫКТАР КЕН БАЙЛЫКТАР. Манас эпосу кыргыз элинин эзелтен берки тарыхы, маданияты, жашоо тиричилиги жана же ринин географиялык шарты, абалы, чек арасы туурал |
КЕНДЕГЕР КЕНДЕГЕР — топоним. Көкөтөйдүн ашында ат байгени талап алып кеткен кытай-калмактардын Будаңчаң м нен Ушаң баатырын К-дин коосунан Манас баштаган |
КЕНЕН КЕНЕН — кейипкер, Манастын чебереси. Сейтектин у лу. Сейтек кан болуп, эли бейкут жашап жаткан учу да чоң атасы Манас түшүнө кирип, ага Зулпукор кыл |
КЕНЖЕКАРА КЕНЖЕКАРА Калча уулу (1859, Бишкек — 1929, Фрунзе) — ы чы, семетейчи жана кыякчы. К. башка семетейчилерд ен «Семетей» эпосун кыл кыяктын коштоосунда айтк |
КЕНЖУТ КЕНЖУТ — топоним. Эпосто Алтайлык кыргыздар көчү п барган жердин аты катары: «Алтайлык кыргыз бары птыр Ополдун тоосун оролуп, Кенжутка жетти көчмө |
КЕНИЗЕК КЕНИЗЕК — үй кызматын аткаруучу аял, күң. Эпосто анас Каныкейге күйөөлөп барган учурда К. Санираб иганын сакчы, кызматчы кыздары катары сүрөттөлөт |
КЕНТ КЕНТ — топоним. К. эпостогу «Манас жолдоштору мен ен салбырынга барганы» деген окуяда: «Нуукер дег н башчысы, Кент калаанын жакшысы» (Сагымбай Ороз |
КЕН-ТОО КЕН-ТОО — топоним. Нескара менен Манастын урушун а: Жер түбүнө кетсе да, Бээжин түгүл ар жагы Кен-Т оого кирип кетсе да Артынан Манас жетем деп (Сагы |
КЕНТУН КЕНТУН — топоним. Эпос боюнча кытайлардын чоң ша рларынын бири катары сүрөттөлөт: Чырпыгы чыгып ынардай, Чынарлары кадимки Шаар салган мунарда |
КЕҢ-АРАЛ КЕҢ-АРАЛ — топоним. Эпостун «Семетей» бөлүгүндө ыргыздар мекендеген жер катары көп эскерилет. Та лас шаарынан 8—9 чакырым батышырак, Талас дарыясы |
КЕҢГЕС КЕҢГЕС — эпизоддук кейипкер. Текес кан Манаска к ршы согушка камынып, өзүнө ымалалаш кандарына ка барга жиберген аяры (Сагымбай Орозбаков, 2. 22). |
КЕҢДИ-БАДАҢ КЕҢДИ-БАДАҢ — топоним. Көкөтөйдүн кара ашындагы т чабышта чабылган күлүктөр бириндеп көрүнгөн ж р. Эпосто: «Кокондун жогор жагынан Коюу чаңы бөлү |
КЕҢ-КАЛКАН КЕҢ-КАЛКАН — топоним. Кыргыздар мекендеген жерле рдин бири катары эскерилет. Бокмурун атасына аш б ерерде «Кең-Калкандан өтөмүн, Кеме менен кечемин |
КЕҢ-КОЛ КЕҢ-КОЛ — топоним. Манастын ордосу турган жер кат ары эпосто кеңири кездешет. Эпосто: Алмамбет, Чуб ак, Сыргагым, Жаткандан жамбаш талбайбы? Чырм эт |
КЕҢ-КӨЛЧҮК КЕҢ-КӨЛЧҮК — топоним. Каныкейдин кыз кезинде көң л ачып, сейил курган жери. Таластан Букарга качып бара жатканда көлчүктүн соолуп калганын көргөн |
КЕҢ-МОЙНОК КЕҢ-МОЙНОК — топоним. Сейтек чоң энесине кезикке де Каныкей «Аркайган Талас, Кең-Мойнок Кебелбей шчуу бел эмес» (Курама варианты, «Сейтек», 163) эке |
КЕҢ-ӨЗӨН КЕҢ-ӨЗӨН — топоним. Эпосто көп окуяларда кездеше . Семетейдин Кардыгачка жолукканында: Көз көрсө курсак көп кайнайт Кең-Өзөн, Кең-Кол жериңиз, Кеп |
КЕҢ-ШОР КЕҢ-ШОР — топоним. Семетей Букардан Таласка адеп келип жолугушканда, Бакай Манастын Кең-Шордон дү нөдөн кайткандыгын эскерет (Саякбай Каралаев, «С |
КЕПЕРЕТ КЕПЕРЕТ (арабча акталуу, төлөп кутулуу) — ислам д нинин шарты боюнча орозо кармабай калгандыгы үч н, ошондой эле жана башкалар күнөөлөрдөн арылуу |
КЕПТЕШ КЕПТЕШ — топоним. Кыргыздар Алтайдан Ала-Тоого к чүп келатып, Иле суунун боюнда көч токтотуп, жети күн жатып эл жыйнап, үч күнү жыйын куруп, кепти ор |
КЕРБЕН КЕРБЕН — кырк чоронун бири. Шыңгынын уулу. Манаск а алты кандан барган элчилерди тосуп чыккандагы скердин башчысы болгон он чоронун бири К. экенди |
КЕРБЕН КЕРБЕН (иранча каруан — соода күзөтүү, кайтаруу) алыска товар ташып соода кылуу максатында жүк ж үктөгөн унаалардын (төө, ат, эшек) тизмеги. Чиркеш |
КЕРГҮЛТҮК КЕРГҮЛТҮК — калмак баатыры Бозкертиктин күлүгү. Чоң казат маалында жылкы тийген Сыргак Алмамбетт ин артынан кытай-калмактар кууп келгенде Бозкерт |
КЕРЕМЕТТҮҮ ТҮШ ЖАНА АНЫ ЖОРУУ КЕРЕМЕТТҮҮ ТҮШ ЖАНА АНЫ ЖОРУУ — дүйнөлүк эпостор до салттык мүнөзгө ээ болгон жомоктук-фантастика лык мотив. Башка элдердин баатырдык эпосторунда |
КЕРИК КЕРИК (иранча керигдан) — тумшугунда мүйүзү бар, ериси калың айбан, носорог). Эпос боюнча кытай дө лөрү К. минип жоого киришет. Сыргак менен Бээжинг |
КЕРИМЖАНОВА КЕРИМЖАНОВА Бүбү (1920, Ак-Суу району, Бөрү-Баш айыл ) — кыргыз совет адабиятчысы. сынчы. Кыргыз ССР Илимдер акдемиясынын корреспондент-мүчөсү (1954), 1 |
Можете поискать примеры использование слово Эл-Создук: